KAMARIKONSERTTI: SUOMEN SÄVELIÄ
Keskiviikko 04.12.2019 klo 19 Kuopion kaupungintalon juhlasali
Kuopion kaupunginorkesterin Enigma-kvartetti:
Sanna Haverinen, viulu
Tatiana Yurieva, viulu
Anfisa Troitskaia, alttoviulu
Amanda Kiiski, sello
Erkki Melartin: Jousikvartetto nro 1
Jean Sibelius: Moderato – Allegro appassionato, cis-molli
Joonas Kokkonen: Jousikvartetto nro 3
Kesto noin 1 tunti, sis. 10 min. väliajan. Myynti myös konsertti-iltana tuntia ennen konsertin alkua ovelta.
Järj. Kuopion kaupunginorkesteri
Liput: 20 € / 15 € eläkeläiset / 11 € lapset alle 16v, opiskelijat, varusmiehet ja työttömät
Hinnat sisältävät Kuopion Musiikkikeskuksen palvelumaksun 2 €/lippu.
Palvelu- ja toimitusmaksut vaihtelevat ostopaikasta riippuen.’
Teosesittely / Tatiana Yurieva:
”Jos voisin ilmaista sanoilla saman kuin musiikilla, käyttäisin tietysti kielellistä ilmaisua. Musiikki on itsenäistä ja paljon rikkaampaa. Musiikki alkaa siinä, missä kielen mahdollisuudet loppuvat. Siksi kirjoitan musiikkia.”
Jean Sibelius
Konserttimme teemana on Suomen itsenäinen ja omaperäinen musiikkiperinne. Ohjelmamme vie kuulijan mukaansa aikamatkalle Suomen musiikkiperinteeseen 1800-luvun lopulta 1970-luvulle. Aloitamme Erkki Melartinin 1. jousikvartetosta, jatkamme Jean Sibeliuksen teoksella Moderato-Allegro appassionato, cis-molli (JS 131) ja konsertin lopuksi soitamme Joonas Kokkosen 3. jousikvarteton. Kaikki nämä kolme taiteilijaa ovat paitsi merkittäviä säveltäjiä, myös monipuolisia ja lahjakkaita henkilöitä.
Erkki Melartin on oman aikansa merkittävimpiä taiteilijoita, sillä hän oli taitava säveltäjä, opettaja ja lahjakas johtaja. Erkki Melartin opiskeli 7 vuotta Helsingin musiikkiopistossa Martin Wegeliuksen johdolla. Wegelius oli myös Sibeliuksen opettaja. Melartin oli kuitenkin Sibeliusta 10 vuotta nuorempi ja Sibelius oli jo valmistunut, kun Melartin vasta aloitti opinnot Wegeliuksen kanssa.
Kun Melartin oli 34-vuotias, hän perusti Viipurin orkesterikoulun, jonka johtajana ja opettajana hän toimi vuoteen 1911 asti. Tuolloin hänet valittiin Helsingin musiikkiopiston (myöhemmin Sibelius-Akatemia) johtajaksi. Melartinin aikana musiikkiopiston toiminta kasvoi ja monipuolistui. Hänen johdollaan musiikkiopisto organisoitiin konservatorioksi vuonna 1924. Melartin sairasteli paljon läpi elämänsä ja erosikin konservatorion johtajan työstä vuonna 1936 terveydellisistä syistä. Säveltämisen ohella Melartinia kiinnostivat myös valokuvaus, eksoottiset kasvit sekä filatelia. Hän oli myös taidemaalari.
Melartinin sävellystyyli on myöhäisromanttinen, mutta siihen yhdistyy kansanmusiikillisia, impressionistisia sekä myös ekspressionistisia ja jopa atonaalisia aineksia. Melartinin 1. jousikvartetto, e-molli käsittää neljä osaa. Tämä teos on tyyliltään lähellä 1800-luvun länsieurooppalaista musiikkia ja siinä on myös kuultavissa Tšaikovskin inspiroimia säveliä.
Jean Sibeliuksen koko elämä keskittyi musiikkiin ja hän omisti sävellystuotantonsa kotimaalleen. Sibelius on paitsi Suomen merkittävimpiä säveltäjiä, myös maailman musiikkitaiteen huippumestareita. Jean Sibelius opiskeli Helsingin musiikkiopistossa, joka lyhytaikaisesta historiastaan huolimatta oli silloin Euroopan parhaita. Musiikkiopisto saavutti hyvää mainetta Martin Wegeliuksen tarmokkaan toiminnan vuoksi.
Sibelius sävelsi musiikkiopisto-opintojensa loppuvuosina (1888-1889) jousikvartetille teoksen Moderato-Allegro appasionato (JS 131). Tämä melko vähän esitetty sävellys on täynnä Sibeliukselle tunnusomaista sävelkieltä. Teos olisi voinut olla esimerkiksi jousikvarteton ensimmäinen osa, mutta jäi itsenäiseksi sävellyksekseen. Tässä intohimoisen romanttisessa teoksessa kuullaan erittäin kaunista ja sopusointuista sävelkieltä. Tuolloista nuoren säveltäjän mielialaa kuvasi parhaiten Sibelius itse 20-vuotiaana opiskelijana: “Kun lähdin kesäisille kävelyille, tapasin ottaa mukaani viulun sille varalle, että voin ilmaista musiikilla luonnon inspiroimia tunteita. Löysin Kalalahdelta lavanmuotoisen kallion, josta avautui hieno järvinäkymä. Siellä soitin loputtomia konsertteja linnuille.”
Joonas Kokkonen oli 1900-luvun merkittävimpiä suomalaisia säveltäjiä. Kokkonen valmistui filosofian kandidaatiksi Helsingin yliopistosta pääaineenaan musiikkitiede. Seuraavana vuonna hän valmistui pianistiksi Sibelius-Akatemiasta. Hyvä koulutus ja älykkyys ovat kuultavissa hänen musiikissaan. Samoin kuin Sibeliuksen sävelmät, myös Kokkosen teokset perustuvat suomalaiseen kansanperinteeseen. Tyyliltään Kokkonen kuitenkin kuuluu 1920-luvun musiikkituotantoon. Sibeliuksella on paljon yhteistä Tšaikovskin kanssa, kun taas Kokkosen musiikki on lähellä Šostakovitšin tuotantoa.